preskoči na sadržaj

Osnovna škola Velika Mlaka

 

 

Djeca i odgovornost

Autor: Administrator , 31. 1. 2013.

     Djeca se uče odgovornosti kada samostalno jedu i spavaju, kada se oblače i igraju, kada pomažu u jednostavnim poslovima i djeluju unutar postavljenih ograničenja.

Što očekivati?

· Djeca kojoj se daju odgovornosti za zadatke koje su u stanju učiniti imaju veći osjećaj obiteljske pripadnosti, a ujedno im se razvija uvjerenje da značajno pridonose u životu.

· Što učiniti da djeca uspiju u izvršavanju svojih odgovornosti:
- Kućni poslovi, zadaci i očekivanja moraju odgovarati njihovim godinama i stupnju razvoja. Djeca ne mogu izvršavati zadatke za koje još nisu spremna.
- Da bi uspješno izvršili neki zadatak, djeci je potrebna pomoć i stalno podsjećanje. Većina djece neće biti u stanju potpuno uspješno obaviti svakodnevne zadatke poput oblačenja, bez podsjećanja ili nadgledanja do svoje 10. godine.
- Zadaci moraju biti izvedivi, a veliki zadaci pojednostavljeni na 'korake' i jasno pojašnjeni, tako da ih djeca lakše percipiraju i nauče.

· Djeca će se teže naučiti odgovornosti kada:
- Svakodnevne poslove i zadatke ispunjavaju jer se boje kazne ili ozljede.
- Kada im nije dopušteno da snose posljedice za svoje postupke.
- Kada ih se često 'spašava' od neugodnih situacija, pa čak i onda kada to uistinu nije nužno.

· Mala djeca nisu uvijek u stanju shvatiti što znači odgovornost i zašto su odlasci na posao i čistoća kod kuće toliko važni odraslima.
· Djeca provode dosta vremena u učenju osobnih odgovornosti poput odlaska na WC, oblačenja, jedenja, pranja ruku i spavanja. Ne očekujte da imaju dosta vremena i za kućanske poslove.
· Djeca koja lako gube koncentraciju možda će trebati više pomoći pri učenju ispunjavanja svojih dužnosti.
· Djeca će često rado pomoći u zadacima koji su im novi i nepoznati, ali vrlo lako izgube interes ako se ponavljaju više puta.
· Davanje djeci stvarnih zadataka koji pomažu obitelji može ih ohrabriti da čine još i više, ali im mogu dati i snažan osjećaj priznanja i sposobnosti.

· Učenje odgovornosti životni je proces s kojim roditelji upoznaju djecu. Djeca imaju ograničenu svijest za odgovornost i tek započinju učiti vještine koje su nužne kako bi netko postao odgovorna osoba.

 

Značenje odgovornosti

Pričajte s djetetom o značenju odgovornosti. Učenje odgovornosti znači učiti:
· misliti o osjećajima drugih i pravedno se odnositi prema ljudima
· govoriti istinu, čak i kada to znači priznati pogrešku
· učiniti pravu stvar, čak i kada to znači da neće biti po njihovom ili da neće dobiti nešto što žele
· razvijati samokontrolu
· cijeniti sebe i svoja postignuća, biti zadovoljan s vlastitim ponašanjem, onim što možeš učiniti i postizati nove stvari

Djeca najbolje uče iz iskustva. Zato trebate pronaći načine u svakodnevnom životu kako biste im pokazali kako odgovornost izgleda i omogućili im da je prakticiraju.



Prihvaćanje odgovornosti

Naučite dijete da prihvaća odgovornost za svoja djela, dobra i loša. Raspravljajte o tome što vi mislite da radite dobro i što mislite da još morate popraviti. Kada napravite pogrešku, priznajte je i recite djetetu što ste mogli učiniti da stvar napravite bolje. Ohrabrite dijete da prihvati pohvalu za stvari koje je dobro napravilo, ali i da prihvati odgovornost za pogreške. Pokažite mu da vjerujete u njegovu sposobnost prihvaćanja odgovornosti.

 

Učenje iz pogrešaka

Pomozite djetetu da uči iz svojih pogrešaka. Dio učenja o odgovornosti je i učenje prihvaćanja pogrešaka i ponovnih pokušaja. Pomozite djetetu tako da stvorite okruženje poštivanja i učenja, radije nego okruženje kritike i srama.

 

Jednostavni zadaci

Zadajte zaduženja koje dijete može postići s obzirom na svoju dob i stupanj razvoja. Djeci zadajte zadatak koji može samostalno ili uz vašu pomoć izvršiti. Uspješno izvršen zadatak potaknuti će ga na izvršavanje novih zadataka.

 

 

Završavanje posla

Djetetu možete pomoći na nekoliko načina da odradi posao kako treba:

· Pohvalite dijete bez obzira je li posao obavljen dobro ili ne. Pohvale su najbolji način za učenje odgovornosti – više nego podmićivanje ili nagrađivanje za dobro obavljeni posao.
· Pomozite djetetu da posao napravi kako treba. Vjerojatnije će to učiniti ako ste vi uz njega.
· Podijelite zaduženje u manje zadatke. To djetetu neće biti toliko naporno i olakšat će mu odluku sa čime započeti

· Uspostavite rutinu (npr. pospremanje suđa nakon ručka ili pospremanje sobe)

· Pokušajte s timskim radom kada nešto trebate obaviti u žurbi. Zamolite sve u obitelji da sudjeluju i vide koliko se toga može napraviti u određenom vremenskom periodu i uz ulaganje truda.
· Zamolite dijete da pomogne napraviti nešto određeno, umjesto optuživanja da je napravilo nered.
· Ponekad je dovoljna samo jedna riječ, npr. 'jakna', da bi dijete znalo da je treba staviti na svoje mjesto.

                Budite ustrajni!

 

Pripremila pedagoginja Mihaela Čunčić, prof

OŠ Velika Mlaka, veljača 2013.




Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
 

Kalendar
« Studeni 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
Prikazani događaji

Anketa
Koristite li ChatGPT?



Forum
Korisni linkovi
 

 

CMS za škole logo
Osnovna škola Velika Mlaka / Brune Bušića 7, HR-10408 Velika Mlaka / os-velika-mlaka.skole.hr / ured@os-velika-mlaka.skole.hr
preskoči na navigaciju