2020-03-20 12:20:35

VODIČ ZA RODITELJE – ŠTO RADITI I KAKO RAZGOVARATI S DJECOM O KORONAVIRUSU?

      Od ponedjeljka u Hrvatskoj ne rade škole i vrtići. Mnogi su se roditelji i djeca našli u situaciji da će na jednom novom emocionalnom, ali i organizacijskom nivou osjetiti trenutačnu društvenu krizu uzrokovanu širenjem COVID-19 virusa u Europi. To je normalno i očekivano i trebat će i nekoliko dana da se svi prilagode novonastalim okolnostima.

Prema Konvenciji o pravima djeteta djeca imaju pravo putem radija, novina, knjiga, računala, TV-a i drugih izvora saznati informacije važne za njihovu dobrobit, a uloga odraslih je pomoći im u pronalaženju i razumijevanju informacija. Posljednjih dana suočeni smo s velikom količinom informacija o koronavirusu (COVID-19) što može djelovati zbunjujuće za odraslu osobu, a kod djece također može izazvati osjećaje tjeskobe, straha, uznemirenosti i zabrinutosti. Škole i vrtići su zatvoreni, više nema odlazaka na aktivnosti kojima se dijete bavilo u slobodno vrijeme, a promijenio im se i uobičajeni dnevni raspored. U novonastalim okolnostima iznimno je važno otvoreno razgovarati s djetetom što može pridonijeti njegovu boljem razumijevanju cjelokupne situacije.

1. Informirajte djecu na način primjeren njihovoj dobi

Prije razgovora s djetetom o koronavirusu (COVID-19) informirajte se o simptomima, komplikacijama i načinu zaštite putem provjerenih službenih izvora informacija (stranica Hrvatskoga zavoda za javno zdravstvo). S djecom razgovarajte na način primjeren njihovoj dobi. Provjerite što su djeca dosad saznala. Dopustite da postavljaju pitanja o virusu. Na pitanja odgovarajte što jednostavnije i razumljivije. Kada im govorite o virusu, odmah spomenite mjere koje treba činiti kako bi se spriječila bolest. S djecom školske dobi razgovor usmjerite na informacije što je koronavirus, kako se širi i na koji se način može spriječiti širenje. Kritički se osvrnite na informacije koje saznajete putem različitih medija. Tinejdžere uputite na korištenje pouzdanih izvora informacija, razgovarajte o informacijama koje saznajete. Kritički se osvrnite na njih. Djeci je potrebno objasniti zašto pojačano pazimo na higijenu, a ne samo nametnuti pravilo iz straha i panike, a bez objašnjenja jer tada djeca zapamte paniku i strah, a ne i razlog, odnosno objašnjenje. Dakle, potrebno je reći da postoji virus koji se zove COVID-19 koji se brzo širi zbog čega pokušavamo sve što možemo da ga u tome spriječimo. Budući da znamo da se širi preko ruku, kašljanja i kihanja, potrebno je posebno paziti na pranje ruku i način na koji kašljemo i kišemo.

             2. Razgovarajte o osjećajima zbog novonastale situacije

Potaknite djecu da iskažu kako se osjećaju zbog novonastale situacije, jesu li uplašeni, zabrinuti. Saslušajte ih i budite uz njih. Zainteresiranost za to kako se dijete osjeća najveća je vrijednost koju mu možete dati. Pitajte ih što bi im pomoglo da se osjećaju mirnije. Podsjetite ih da ste tu za njih kad god se osjećaju zabrinuto. Podržavajući odnos roditelja i djeteta glavni je zaštitni čimbenik za dijete pod stresom.

3.  Napravite dnevni plan rada i aktivnosti

Dogovorite na koji način ćete komunicirati dok ste na poslu, dijete će se tako osjećati sigurnije. Zapišite telefonske brojeve bliskih osoba s kojima dijete može kontaktirati ako je uplašeno i uznemireno. Dogovorite plan dana i dnevni raspored – to djeci daje osjećaj sigurnosti. Ne zaboravite na online nastavu / Školu na daljinu i budite aktivni u provedbi novoga načina školovanja, budite djeci podrška. To je velika novost, stoga su djeca sigurno zbunjena i neka se teže snalaze, pa je, posebno u počecima provedbe, potrebna veća pomoć i podrška odraslih osoba. Pazite da redovito izvršavaju sve zadatke. Na kraju dana razgovarajte kako je prošao dan. Potaknite ih na kontakte s vršnjacima (na način na koji je to moguće). Izbjegavajte pretjeranu izloženost medijima – pokušajte se ograničiti na informiranje dva do tri puta dnevno. Informirajte se putem pouzdanih izvora informacija. Brinite se o sebi – ako se osjećate uznemireno, odvojite vrijeme za sebe i aktivnosti koje će vam pomoći da se umirite. Objasnite djeci da koronavirus nema nikakve veze s tim kako tko izgleda, koji jezik govori, odakle dolazi… Iskoristite vrijeme za zajedničke igre i kreativne aktivnosti. Igra djece i roditelja pridonosi osjećaju sigurnosti djece, emocionalne povezanosti i bliskosti članova obitelji.

Pripremile Mihaela Tomašić, stručna suradnica pedagoginja i Adriana Vučetić, socijalna pedagoginja

 

Za psihološku pomoć možete se javiti na:

Telefon za psihološku pomoć – 01 48 28 888 svakoga radnog dana od 10.00 do 22.00 sata.

Hrabri telefon – 0800 0800


Osnovna škola Velika Mlaka