2014-02-13 13:48:03

Olimpijski uspjesi - školski uspjesi

     Upravo s početkom Zimskih olimpijskih igara zanimljivo je promišljati mogu li pobjede i  uspjesi olimpijaca, njihova strast i upornost biti poticaj i uzor za postizanje dobrih školskih rezultata. U tijeku su školska natjecanja, učenici koji su se plasirali na županijska natjecanja užurbano se pripremaju i nadaju se dobrom mjestu na ljestvici konačnog poretka. Postizanje olimpijskih rezultata može itekako biti odličan model učenja i poticaj svima koji žele uspjeh!

Američka olimpijka u petoboju Mariln King rekla je da formulu uspjeha čine strast + vizija+ akcija.  Poznavanje načina na koji se postiže školski  uspjeh osnova je za postizanje životnih uspjeha.  Prvo što djeca, ali i njihovi roditelji moraju jasno odrediti i postaviti si ključna motivacijska pitanja: 1. Želim li postići uspjeh? 2. Kako ću to učiniti? 3. Zašto je uopće važno učiti? A onda po uzoru na olimpijce razmisliti i o sljedećim elementima:

San o uspjehu- gotovo sva velika postignuća su započela vizijom, snom za koji se vrijedilo boriti, ulagati trud. To može biti upis u željenu srednju školu, visoko postignuto mjesto na natjecanju, dobre ocjene. Da bi učenici ostvarili svoj san za kojim žude, moraju promišljati i pripremiti se za akciju kako će to postići. Bez poduzimanja bilo čega, san će ostati samo san. Srednja škola će ostati samo željena… Osmišljavanje plana, postavljanje ciljeva i određivanje rokova- učenici će lakše učiti ako imaju određeni cilj i jasne manje korake ili ciljeve koji će ih približiti životnom cilju. Ista strategija vrijedi i za učenje pojedinih nastavnih predmeta ili cjelina jer su to sve mali koraci koji nas približavaju jednom velikom željenom cilju. Potrebna pomoć i potpora- malo bi dobrih olimpijaca postiglo svoj san bez dobrih trenera.  Roditelji i učitelji su treneri učenika- oni ih potiču, motiviraju, savjetuju ih o uspješnim strategijama učenja i postizanja dobrih rezultata. Da bi čovjek uspio u bilo kojem području, mora imati prije svega talenata za pojedino područje ali još važnije je uloženi trud. Talent bez uloženog truda ne donosi rezultat, barem ne željeni. Potrebni „rekvizit“- najvažniji rekvizit“ za postizanje školskog uspjeha je znanje kako učiti. Još uvijek mnogi učenici uče neučinkovito- često čujemo da učenik bezbroj puta čita jedan te isti tekst i žali se kako gubi puno vremena, a ništa nije zapamtio. Važno je podsjetiti se da se od onoga što čitamo pamti samo 10%, od onoga što slušamo samo 20%, a od onoga što vidimo i čujemo 50%. To znači da je u učenje važno uključiti više izvora informacija , odnosno angažirati sva svoja osjetila. No, najviše se pamti kada se znanje dijeli ili kad se nešto objašnjava drugima .  Umne mape mogu znatno olakšati učenje i učiniti ga kvalitetnijim. Kratko donosimo osnovna načela umnog mapiranja. Počinje sa središnjom idejom koja se označi simbolom ili jednom riječju u sredini stranice i onda se dodaju poveznice (grane) koje rastu iz nje. Za svaku stvar koju je potrebno zapamtiti zabilježi se jedna riječ ili jedan simbol, odnosno po jedna tema za svaku granu. Zatim se spajaju međusobno povezane ideje, a pri tome je dobro upotrijebiti različite boje te koristiti što više slika i simbola.

    Važno je upamtiti da uspješni olimpijci svoje promašene udarce ne nazivaju pogreškama, nego vježbom i iz njih uče, oni ih ne demotiviraju, već ih potiču da ovladavaju njima i da postignu uspjeh. Svaki učenikov  uspjeh bi učenicima, učiteljima i roditeljima trebao vrijediti kao olimpijsko zlato.

Pripremila: Mihaela Čunčić, pedagoginja u OŠ Velika Mlaka

Veljača 2014.


Osnovna škola Velika Mlaka